قبل از انتخاب ضد آفتاب به چه نکاتی باید توجه کرد؟

گردی به نام غدد لنفاوی متصلند. گروه‌هایی از غدد لنفاوی را می‌توان در گردن، زیر بغل‌ها، قفسۀ nسینه، شکم و کشالۀ ران یافت. غدد لنفاوی گلبول‌های سفید را ذخیره می‌کنند. آنها باکتری‌ها یا دیگر مواد مضری می دهد. به موازات این جریان، رگ ها کمابیش ضخیم هم می شوند، علت اصلی این ضخیم شدن هم تغذیه ای سرشار از چربی و کلسترول است. این پدیده که تصلب شراین نامیده می شود، nبه ته نشین شدن تدریجی در جداره های

خانواده خود سابقه ابتلا به این بیماری را دارند و این بیانگر تاثیر ژنتیک در ایجاد این بیماری است. همچنین شیوع آن در میان گروه نژادی خاص حاکی از ارثی بودن این بیماری است ‘ ‘عوامل محیطی: رژیم غذایی، آلودگی هوا، مصرف دخانیات و نوع بهداشت عواملی nاست که در ابتلای افراد به این بیماری نقش دارد. کولیت اولسروز بیش از پیش در اروپای غربی، شرقی و آمریکای شمالی شیوع دارد ‘ ‘سیستم ایمنی: بدن با ایجاد التهاب در مقابل عفونت‌های ویروسی یا باکتریایی واکنش نشان می‌دهد که باعث بروز کولیت اولسروز می‌شود. با وجود این، به دلیل برخی عوامل ناشناخته، با از بین رفتن عفونت‌های ایجاد شده، سیستم ایمنی همچنان به واکنش خود ادامه داده و باعث التهاب می‌شود ‘ ‘از سوی دیگر، سیستم ایمنی تا حدودی در ایجاد این بیماری نقش nدارد ولی موجب شروع عفونت نمی‌شود و به نوعی بر حسب وظیفه‌ای که دارد فقط با عفونت‌هایی که وجود ندارد، مبارزه کرده و در نتیجه التهاب ایجاد می‌شود که محققان به آن واکنش خودایمنی بدن می‌گویند ‘ ‘مصرف اسیدلینولئیک: یک‌سوم از تمام موارد ابتلا به کولیت اولسروز با مصرف مقدار بالای اسیدلینولئیک در ارتباط است. این میزان اندکی تریگلیسیرید در خون مشکلی را به وجود نمی‌آورد. اما میزان زیاد آن می‌تواند منجر به بروز بیماری های مزمن قلبی بخصوص در بانوان شود. در صورتی که میزان زیادی از تریگلیسیرید در خون شما وجود داشته باشد و این موضوع به همراه میزان کم HDL در کنار یکدیگر قرار بگیرند، منجر به افزایش مقاومت بدن نسبت به انسولین می‌شود. میزان نرمال تریگلیسیرید باید کمتر از ۱٫۷mmol/l باشد ‘ ‘نبض تعداد ضربان قلب شماست nکه در یک دقیقه می‌زند. در نخستین لحظات بیداری در صبح سعی کنید میزان نبض خود را اندازه گیری کنید و ببینید که قلب شما تا چه اندازه خوب کار می‌کند. به عنوان مثال میزان استاندارد نبض در حالت استراحت بین ۶۰ تا ۹۰ پالس در دقیقه است. افرادی که از اندام متناسب تری برخوردار هستند، ضربان قلبشان به سبب قدرتمند بودن آن، نسبت به سایرین کمتر است. اما در صورتی که شما ورزش نمی‌کنید و ضربان قلبتان از حالت عادی کمتر است، ممکن است شما مبتلا به بیماری قلبی باشید ‘ n‘برای اندازه‌گیری میزان نبض شما نیاز به یک ساعت با ثانیه شمار دارید. بهترین راه برای شمارش نبض، اندازه گیری از روی مچ دست و یا گردن می‌باشد، محلی در خود ندارد و بنابر این نمی تواند باعث بیماری شود ‘ ‘۳٫ سیستم دفاعی nضعیفاگر سیستم دفاعی بدن شما به دلیل سایر بیماری ها ضعیف شده باشد به این معنی نیست که در معرض ابتلا به سرما خوردگی هستید. تحقیقات نشان داده اند که افراد سالم و بیمار به یک اندازه در معرض ابتلا به سرماخوردگی هستند. جالب تر اینکه در همین تحقیق ۹۵ درصد از افرادی که ویروس سرماخوردگی مستقیماً به بینی آنها تزریق شده بود ناقل این بیماری بودند اما تنها ۷۵ درصد از آنها علائم بیماری را از خود بروز دادند و به سرما خوردگی مبتلا شدند ‘ ‘۴٫ ویتامین Cاینکه می nگویند مصرف زیاد ویتامین C باعث درمان سرماخوردگی می شود تنها یک افسانه است. با وجودی که استفاده از ویتامین ها و مواد معدنی مفید است اما هیچ تأثیری بر ویروس سرماخوردگی ندارند. وقتی به این ویروس مبتلا می شوید بهتر است از داروهای مسکن استفاده نمایید و صبر کنید تا ویروس از بدنتان خارج شود ‘ ‘۵٫ سرماخوردگی زمستانیشایعه ای که در این باره وجود دارد این است که افراد بیشتر در طول زمستان به سرماخوردگی مبتلا می شوند اما واقعیت این است که این اتفاق بیشتر در nفصل های بهار و پاییز می برای خواب به ارتفاعات پائین‌تر برگردید ‘ ‘اگر علایم خفیف بیماری ارتفاع را دارید، بالاتر نروید تا زمانی که علایم کاهش یابد. اگر علایم افزایش یافت، پایین، پایین و پایین‌تر بروید ‘ ‘به خاطر داشته باشید که افراد مختلف با سرعت های متفاوت به محیط عادت می‌کنند. قبل از اینکه به بالاتر صعود کنید، از اینکه همه افراد گروه به محیط nعادت کرده‌اند اطمینان حاصل کنید ‘ ‘آب کافی به بدن برسانید. عادت کردن به محیط (هم‌هوایی با محیط) معمولاً با از دست دادن مایع همراه است. بنابراین شما باید مایع زیادی بنوشید تا آب کافی به بدن شما برسد (حداقل ۳ تا ۴ لیتر در روز). ادرار باید فراوان و شفاف باشد ‘ ‘به خودتان سخت نگیرید. تلاش بیش از حد در بدو ورود به ارتفاعات نداشته باشید. فعالیت های سبک در طول روز از خوابیدن بهتر است، چرا که تنفس در طول خواب کاهش می‌یابد و علایم را وخیم تر می‌کند ‘ ‘از nدخانیات و الکل و دیگر داروهای آرام‌بخش شامل باربیتورات ها، مسکن‌ها و قرص های خواب اجتناب کنید. این آرام‌بخش‌ها تنفس را در طول خواب بیش از پیش کاهش می‌دهند و منجر به بدتر شدن علایم می شوند ‘ ‘تا زمانی که در ارتفاعات هستید،