مسکن سازی در تهران

بانک‌ها توجه دارد.مشاور ارشد وزیر راه و شهرسازی در رابطه با نحوه اجرای طرح مسکن حمایتی جزییاتی جدید ارائه کرده است که نشان از آن دارد دولت در دومین طرح بزرگ مسکن خود این‌بار به سراغ عواملی در بازار پیشتر اشاره شد انتقال بین نسلی کیفیت مسکن به بازتولید و تقویت نابرابری اجتماعی در طول نسل ها منجر می شود.رویدادهای خانواده و مسکندر مسیر زندگی افراد، رویدادهای خانوادگی و رویدادهای مسکن به شدت با

مختلف را مورد انتقاد قرار می دهند و یکی از علل کاهش سرعت خروج از رکود اقتصادی را در ماه های اخیر در کم توجهی به تأمین مالی بخش مسکن به عنوان موتور محرک رشد اقتصادی و تولید ناخالص داخلی می دانند.تازه ترین آمار منتشر شده از تعداد پروانه های ساختمانی صادر شده در تهران که افت ۶۰ درصدی صدور این پروانه ها را در تابستان سال جاری نسبت به تابستان سال گذشته نشان می دهد، می تواند مستند روشنی از تأثیرگذاری عدم تخصیص مناسب منابع مالی به بخش مسکن باشد گرچه قطعا رکود حاکم بر بازار، تشدید حالت انتظار در خریداران و …. در کنار کافی بودن منابع مالی دست به دست هم داده تا به این رکود در تولید مسکن دامن بزند. ريحانه ياسيني: صنعت ساختمان ايران روزهاي متفاوتي را پشت سرمي گذارد. رکود حاکم برصنعت موجب شده تا نگراني هاي گسترده اي در ميان فعالان اقتصادي ايران شود. در صورتي که صنعت ساختمان طي ماه هاي آينده نيز به همين شکل باقي بماند، بخش مهمي از بدنه صنعتي کشور و دارایی‌های سمی هستند و این دارایی‌ها نیاز به یک تصفیه جدید در درون دارند چرا که مانند خون مسموم است که خون جدید را نیز مسموم می‌کند. این‌ها دارایی‌هایی هستند که در مقابل آن در بانک ارزش واقعی وجود ندارد، البته اراده اصلی برای توقف این روند در دولت بسیار قوی است.این عضو کابینه یازدهم خاطرنشان کرد: واقعیت این است که وقتی یکسری منابع در اختیار برخی افراد قرار می‌گیرد که این منابع را از کشور خارج می‌کنند و در برابر آن دارایی قابل دسترسی برای بانک ایجاد نمی‌کنند قاعدتا بانک با مطالبه‌ای مواجه می‌شود که در برابر آن دارایی واقعی وجود ندارد لذا این منابع باید بررسی شوند؛ در مرحله اول میزان این منابع باید کم شود و سپس باید پشتوانه‌های لازم برای این مطالبات ایجاد شود.وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: بنابراین بانک‌ها و موسسات مالی ما در اواخر دهه ۸۰ و اوایل دهه ۹۰ دچار مشکلات بنیادی شدند؛ البته قبل از آن هم این مشکلات وجود داشت اما به این میزان نبوده است؛ این مشکلات باعث شده قدرت وام دهی و تسهیلات دهی بانک‌ها به اقتصاد نیز به شدت کاهش یابد و لذا سرمایه گذاران در حوزه مسکن، حمل و نقل، صنعت، پتروشیمی و سایر بخش‌ها با مشکل تامین تسهیلات مواجه شدند.آخوندی درباره میزان تحقق اهداف برنامه پنجم توسعه در حوزه حمل و نقل گفت: بر اساس این قانون قرار بود تا پایان سال ۹۴ سهم ریل از حمل و نقل مسافر و بار به ۱۸ درصد افزایش یابد در حالی که اکنون سهم ریل از جابجایی مسافر حداکثر ۱۰ و در حوزه بار حدود ۵ درصد است. بنابراین در حوزه ریلی نسبت به برنامه پنجم توسعه بسیار عقب هستیم.وی افزود: از زمانی که مسئولیت وزارت راه و شهرسازی را بر عهده گرفتم جهت گیری‌های خوبی در حوزه حمل و نقل صورت گرفته به طوریکه حمل و نقل ریلی را در صدر برنامه‌های حمل و نقلی کشور قرار دادیم و اولویت تخصیص منابع ما به این بخش است.وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر توسعه حمل و نقل حومه‌ای ریلی ادامه داد: حومه شهرهای بزرگ از نظر حمل و نقل انتظار داشت که یک نرخ بهره بلندمدت تمام نرخ های تنزیل را در خود داشته باشد. با این حال، بازارهای سرمایه، اغلب کامل نیستند. به عنوان مثال نرخ های بهره کوتاه مدت می توانند تحت تاثیر قیود مالی و اثر جریانات نقدینگی قرار بگیرند. طوری که در تعدادی از کشورهای مورد مطالعه نرخ های بهره رهنی شناور تعیین می شوند.در تئوری اقتصادی در نظر گرفته می شود که قیمت های مسکن، مانند قیمت دیگر دارایی ها، به اطلاعات جدید راجع به عوامل تعیین کننده قیمت واکنش نشان می دهند. در ادبیات مربوط به مدل VAR این امکان وجود دارد که واکنشی که قیمت های مسکن در طول زمان به تغییرات پیش بینی نشده در عوامل اساسی ارزش نشان می دهند، محاسبه شود. برای مثال، می توان واکنش قیمت های مسکن در طول زمان نسبت به شوک نرخ رشد تولید ناخالص داخلی را برآورد کرد. در ادامه، بحثی در مورد پاسخ قیمت های مسکن به سه شوک مورد بررسی قرار گرفته است. این شوک ها عبارتند از یک افزایش یک درصدی در نرخ رشد