هزینه آپارتمان سازی در تهران

تری به خود گرفت.کاهش قیمت این اوراق در نیمه دوم سال جاری تا جایی ادامه پیدا کرد که این اوراق تا سطح ۸۰ هزار تومان افت کرد که این افت موجب کاهش ۲ میلیونی هزینه متقاضیان واقعی خرید مسکن شد و به سفته خیر. بدون شک تا عبارت “گران‌قیمت‌ترین” را می‌بینیم ناخودآگاه سراغ تهران می‌رویم و این رویه درباره قیمت مسکن نیز صادق است و شهر تهران از نظر متوسط بهای یک مترمربع آپارتمان که از سال ۱۳۸۹ تا ۱۳۹۳

مسکن تنها ۸٫۵ درصد رشد را در پرونده ثبت کرده بود. تحليلگران بازار براين باورند که با توجه به رکود فراگير بازار، امکان رشد قيمت مسکن حتي با وجود کاهش ميزان عرضه وجود ندارد.از سوي ديگر تحليلگران بازار مانند بيت الله ستاريان نيز روايت مي کنند که به موازات کاهش ميزان عرضه، قدرت خريد خانوارها نيز کاهش يافته است. اثر وام هاي ۵۰ ميليوني مسکن نيز در بازار چندان قابل توجه نبوده است.برهمين اساس حتي رشد قيمت ۶٫۹ درصدي زمين طي نيمه نخست سال گذشته نيز بازار را به سمتي هدايت کرده که ميزان معاملات به شدت کاهش يابد.در میان استانهای کشور، بیشترین متوسط قیمت خرید و فروش یک مترمربع زمین یا زمین ساختمانهای مسکونی کلنگی معامله شده ۳۸۷۷۱ هزار ریال در استان تهران و کمترین آن ۵۸۲ هزار ریال در استان کهگیلویه و بویراحمد بوده است.متوسط قیمت خرید و فروش هر مترمربع زیربنای مسکونی معامله شده از طریق بنگاههای معاملات ملکی در سطح کل کشور ۱۴۳۳۰ هزار ریال بوده که نسبت به خانواده ای (دربستی) و سکونت در آپارتمانها می شود. بعضاً بازگشت به خانه ی والدین یا تجربه ی سکونت در خانه های اشتراکی نیز رخ می دهد. همسران پس از طلاق بیشتر مایلند از خانه های شخصی خارج شوند تا حالتی که رابطه ی میان شرکای زندگی پایان می یابد. شاید به این دلیل که جدایی برای افراد ازدواج کرده هزینه ی بیشتری دارد. اما با سنجش متغیرهای پس زمینه ای این اختلاف نقض شد. یک نظر می تواند این باشد که با فرض برابری سایر متغیرها موقعیت بسیاری از شریکان زندگی ثبات کمتری نه فقط در استحکام رابطه بلکه حتی در شکل سکونت نسبت به همسران دارد.استروم (Ström)تحلیل می کند که چگونه تمایل برای داشتن نخستین فرزند با سه شاخص کیفیت مسکن ارتباط دارد: نوع ( مجزا و ویلایی، تراس دار، آپارتمان و …) ، شکل تصدی ( مالکیت شخصی ، اجاره ای، باز اجاره ای sublet و …)، و تعداد اتاق ها. همانگونه که انتظار می رود والدین مایلند نخستین کودک خانواده در ایمن ترین نوع تصدی مسکن یعنی است؛ این مشکلات باعث شده قدرت وام دهی و تسهیلات دهی بانک‌ها به اقتصاد نیز به شدت کاهش یابد و لذا سرمایه گذاران در حوزه مسکن، حمل و نقل، صنعت، پتروشیمی و سایر بخش‌ها با مشکل تامین تسهیلات مواجه شدند.آخوندی درباره میزان تحقق اهداف برنامه پنجم توسعه در حوزه حمل و نقل گفت: بر اساس این قانون قرار بود تا پایان سال ۹۴ سهم ریل از حمل و نقل مسافر و بار به ۱۸ درصد افزایش یابد در حالی که اکنون سهم ریل از جابجایی مسافر حداکثر ۱۰ و در حوزه بار حدود ۵ درصد است. بنابراین در حوزه ریلی نسبت به برنامه پنجم توسعه بسیار عقب هستیم.وی افزود: از زمانی که مسئولیت وزارت راه و شهرسازی را بر عهده گرفتم جهت گیری‌های خوبی در حوزه حمل و نقل صورت گرفته به طوریکه حمل و نقل ریلی را در صدر برنامه‌های حمل و نقلی کشور قرار دادیم و اولویت تخصیص منابع ما به این بخش است.وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر توسعه حمل و نقل حومه‌ای ریلی ادامه داد: حومه شهرهای بزرگ از نظر حمل و نقل کرد؛ اما میزان افزایش آن کمتر از پنج درصد خواهد بود؛ ضمن اینکه انتظار می­‌رود از اواخر بهار سال آینده بازار مسکن به تدریج از رکود فاصله بگیرد.حامد مظاهریان افزود: دولت برای سال آینده، طرح مسکن اجتماعی را در نظر گرفته که این طرح برای دهک‌های یک و دو است و آخرین وضعیت آن این است که با وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در قالب یک تیم برنامه‌ای تدوین کردیم و توافقات کلی انجام شده است.وی افزود: منتظر تاییدیه نهایی از سوی ریاست‌جمهوری هستیم.معاون وزیر راه و شهرسازی در امور مسکن و ساختمان درباره افزایش وام خرید مسکن تا سقف ۸۰ میلیون تومان گفت: برای افزایش مبلغ وام در حال مذاکره با بانک مرکزی هستیم که پیشنهاد وزارت راه و شهرسازی مبلغ۸۰ میلیون تومان بوده است؛ اما هنوز برای این مبلغ به توافق نهایی نرسیده‌ایم.مظاهریان در ادامه با بیان اینکه در چند سال اخیر قیمت مسکن افزایش داشته است، گفت: این میزان افزایش باعث شده فاصله آشکاری با مبلغ وام‌ها ایجاد