چرا بعد از تعطیلات دچار افسردگی میشویم؟

آیا تا به حال احساس افسردگی بعد از تعطیلات سراغ شما آمده است؟

آیا تا به حال در مورد دلگیر بودن عصر سیزده نوروز پس از تمام شدن تعطیلات نوروزی شنیده اید؟

دکتر کن داک ورث، یکی از افرادی است که تحقیقات زیادی در زمینه بیماری‌های ذهنی دارد.نکته جالبی که او در تحقیقات خود متوجه شده آن است که افراد زیادی در دنیا، تعطیلات را بدترین زمان سال می‌دانند!افراد زیادی در تعطیلات احساس افسردگی و ناراحتی می‌کنند و چندان شاد نیستند.

به نظر شما چرا بعضی از روزها در نظر افراد دلگیر کننده است؟

وقتی کوچکتر بودم با اینکه تمام روز جمعه را به بازی و تفریح گذرانده بودم باز هم هنگام غروب جمعه دلگیر بودم.

بعدها این حس را نسبت به روز سیزده نوروز پیدا کردم.

بعد از دو هفته مهمانی رفتن و شادی، باز هم از اینکه این تعطیلات به پایان می رسد ناراحت بودم.

چرا افسردگی بعد از تعطیلات سراغ ما می آید؟

شاید شما هم این حرف را شنیده باشید که غروب روزهای جمعه یا غروب روز سیزده نوروز چقدر دلگیر است.جالب است که بعضی آدم ها بعد از اینکه یک روز تعطیل را می گذرانند باز هم احساس افسردگی و ناراحتی می کنند.می خواهم برای شما صحبت کنم که یکی از مهمترین دلایل این موضوع چیست و چه کار می توانیم برای آن انجام دهیم تا این حالت در ما به وجود نیاید.

به دنبال دلایل فسلفی مرسوم و رایج نیستم و می خواهم از یک دیدگاه دیگر با شما صحبت کنم.

 

دلیل اصلی : توقع بیش از حد ما از روزهای تعطیل

ما بعد از این که شش روز هفته را کار کردیم انتظار داریم در روز جمعه تمام خستگی های ما برطرف بشود و در یک روز خاص سطح انرژی ما فوق العاده بالا برود.

اما در واقعیت چه اتفاقی می افتد؟

بسیاری از اوقات یا اصلا اینجور پیش نمی رود یا اتفاقات پیش بینی نشده ای رخ می دهد که باعث می شود

ما آن گونه که دلمان می خواهد و انتظار داشتیم نتوانیم از تعطیلات استفاده کنیم.یعنی برنامه ریزی های ما برای آن روز ناقص می شود و دچار افسردگی بعد از تعطیلات می شویم.

وقتی تمام دلخوشی های خودمان را در یک روز جمع می کنیم هر قدر هم به ما خوش بگذرد باز هم ناراحت خواهیم بود.

۵ روز در مقابل ۵۲ هفته!

ما در سال ۵۲ هفته داریم و خیلی از آدم ها شش روز هفته را کار می کنند برای فقط یک روز که شاد باشند!آیا واقعا ما فقط ۵۲ روز در سال را می توانیم شاد زندگی کنیم؟

خیلی از افراد تمام روزهای سال را به شدت و کار می کنند و تمام وقت خود را به کار و اضافه کاری می گذرانند.در عوض برای چند روز تعطیلات نوروزی یک دنیا آرزو دارند که سفر بروند و شاد باشند.اما این انتظار که بتوان تمام خستگی های سال را بتوان در چند روز از تن بدر کرد انتظار زیادی است.

۳ راهکار برای جلوگیری از افسردگی بعد از تعطیلات

شاید خودمان یا این حس روبرو شویم یا ببینیم اطرافیان ما ، بعد از روز تعطیل بار هم پر انرژی نیستند.می خواهیم با ۳ راهکار برای جلوگیری از به وجود آمدن احساس افسردگی بعد از تعطیلات آشنا شویم.

۱- برچسب نزنید!

یکی از عادت های ما برچست زدن به روزها ، مکان ها و زمان های خاص است.باید از این برچسب زدن دوری کنیم.اگر زمانی را دلگیر کننده بدانیم به همان سمت کشیده می شویم و اگر زمانی را برای شادی در نظر بگیریم و شاد نشویم باز هم دلگیر می شویم.

۲- در حال زندگی کنید

به جای آن که همیشه به این فکر کنید که تعطیلات را چگونه بگذرانیدبه این فکر کنید که چطور در همان لحظه و در همان مکان شاد زندگی کنید.

۳- انتظار معجزه نداشته باشید

از تعطیلات نوروز یا جمعه انتظار معجزه نداشته باشید.انتظار یک اتفاق فوق العاده که تمام خستگی های شما را محو کند از آن زمان نداشته باشید.انتظار معجزه از یک زمان و مکان ، فقط سقف انتظارات شما را بالا می برد.

دنبال این راهکار نروید!

اگر به هر دلیل دچار افسردگی بعد از تعطیلات شدید یادتان باشد سراغ شبکه های اجتماعی نروید!با مراجعه به شبکه های اجتماعی مانند اینستاگرام ، صدها نفر را خواهید دید که از تعطیلات خود لذت برده اند.بنابراین باز هم عزت نفس شما کاهش می یابد و باز هم افسرده تر می شوید.

دیدن کلیپ ها و عکس های خنده دار شاید در یک لحظه شما را بخندانند اما پس از تمام شدن دوباره افسرده می شوید.

شبکه های اجتماعی راه حل مناسبی برای تنهایی یا ناکامی های ما نیستند.

 

پاسخ دهید

*