درمان بی خوابی با گیاهان و روشهای طبیعی

در سال ۱۹۹۳ زمانی که کنگره امریکا مرکز ملی اختلالات خواب را بنا نهاد. بیخوابی وضعیت پزشکی حاد و قابل توجهی در نظر گرفته نمیشد. ولی امروزه بی خوابی را یک بیماری با طیف گسترده از عوامل شامل اختلالات روحی، عدم تعادل فیزیکی، سن، عوامل محیطی، و یا ژنتیکی میشناسند.

درمان بی خوابی

امروزه خوابیدن یکی از حیاتی ترین و مهمترین عامل برای تجدیدی قوا شناخته شده است. زمانی که شب به قدر کافی بخوابیم، جهان روشن تر بنظر میرسد. بی خوابی به معنی عدم توانایی خوابیدن سالم و آرام میباشد و نزدیک به ۲۰ تا ۳۰ درصد بزرگسالان آمریکایی آن را در مراحل مختلف زندگی تجربه میکنند. بنا برا آمارحدود یک پنجم بزرگسالان در کشور آمریکا و نیمی از سالمندان این کشور از مشکل بی خوابی رنج میبرند. شایع ترین اختلال خواب بی خوابی مزمن است که ۱۵ درصد از بزرگسالان تجربه ان را داشته اند.

در طی سالها تجربه بالینی من در گیاه شناسی، با بیمارانی روبرو شدم که دلیل اصلی بیخوابی شان عوامل عاطفی بود. که شامل مواردی مثل طلاق یا از دست دادن دوستان، صداهای ناهنجار در شب مثل پاس سگ و یا صدای آژیر، و یا تغییر ریتم بیولوژیکی مثل عوض شدن شیفت کاری به شیفت شب، و یا داروهای محرک مثل آمفیتامینها یا مصرف قهوه بود که این عوامل باعث به هم خوردن ریتم خواب و در نتیجه بیخوابی میشدند.

دلیل اصلی بیخوابی عدم تعادل انتقال دهنده های عصبی است اینها نوعی مواد شیمیایی هستند که به تکانه های عصبی اجازه انتقال از یک سلول به سلول دیگر را میدهند و شامل سروتونین، استیل کولین، گابا، و هورمونهای جنسی تستسترون و استروژن میشوند. عدم تعادل سروتونین از عوامل اصلی اختلالات خواب و افسردگی میباشد. بدن ما سروتونین را از اسیدهای آمینه تریپتوفان میسازد. مواد غذایی و گیاهان گوناگونی وجود دارند که غنی از ترپیتوفان هستند و به بازگرداندن سطح سروتونین مناسب در مغز کمک میکنند که محصولات سنت جان روت، کوینولا، اسپیرولنا، و سویا از این مواد هستند.

برای درمان جامع این بیماری روشها و تکنیکهای بسیاری وجود داره که شامل طب گیاهی، ویتامین ها و مواد معدنی، تغییر در شیوه زندگی، بهبود بهداشت خواب، ماساژ درمانی، رفتار درمانی، مدیتیشن، رژیم غذایی، ورزش، هیپنوتیزم، طب سوزنی، راههای کسب آرامش، تصاویر هدایت و هومیوپاتی میشود. این روشها تمام دلایل بخوابی را بررسی میکند و فقط به تسکین ساده آن بسنده نمیکند. در جدول ۱ بعضی از راههای مهم بهبود خواب بررسی شده است.

توصیه هایی برای درمان بیخوابی

توصیه هایی برای درمان بی خوابی

داشتن یک برنامه خواب منظم بسیارمهم است. بیدار شدن هر روز صبح در یک ساعت خاص به شما کمک میکند تا ساعت بیولوژیکی بدن خود را تنظیم کنید. برای خواب عمیق تر میتوانید مقدار آنرا فقط تا زمانی که احساس تجدید قوا در طول روز میکنید. تنظیم کنید. ورزش کردن منظم نیز به عمیق تر کردن خواب کمک میکند. ولی فعالیت های شدید بدنی را باید به چهار ساعت قبل از خواب محدود کرد. فضای اتاق خواب باید محیطی آرام و راحت و مقاوم در برابر نفوظ نور و صدا باشد برای این کار میتوانید اتاق را با فرش و پرده عایق کنید. توپی های گوش و ماسک شچم نیز مفید هستند.

حرارت زیاد و بیش از حد باعث اختلال خواب میشود بنابراین دمای اتاق را متوسط رو ره سرد تنظیم کنید.

از نوشیدن مایعات قبل از خواب بپرهیزید. اما اگر مشکلی ندارید میتوانید یک نوشیدنی داغ کوچک (لبنی، برنج، و یا شیر سویا) در هنگام خواب بنوشید.

از نوشیدن الکل، تنباکو، و نوشیدنیهای کافئین دار در شب بپرهیزید. توجه داشته باشید اگر چه ممکن است مصرف الکل در به خواب رفتن کمک کند ولی باعث میشود در حین خواب مرتب بیدار شوید.

تا جایی که میتوانید از فکر کردن به مسائل و مشکلات خانوادگی و یا شغلی پرهیز کنید  فقط در زمان خواب و فعالیت جنسی از اتاق خواب استفاده کنید. در صورتی که نمیتوانید بخوابید بدون عصبانیت بلند شوید و از اتاق بیرون بروید. فعالیتهای دیگری مانند کتاب خواندن یا غیره انجام دهید. پس از ساعت چهار بعداظهر از چرت زدن بپرهیزید. اگر مدام بیدار میشوید تا ساعت راببینید ان را پنهان کنید. یک تکنیک تمدد اعصاب را فرا بگیرید تکنیک هایی مانند بیوفیدبک، مدیتیشن، یوگا، آرام سازی پیشرونده عضلات، یا ماساژبرای آماده سازی بدن برای خواب مناسب هستند.

گیاهان دارویی موثر در درمان بی خوابی

داروهای گیاهی برای بیخوابی

این گیاهان را میتوانید بطور روزانه کرد و یا ۲۰ تا ۳۰ دقیقه قبل از خوابیدن استفاده کرد.

گل بابونه:

گیاه بابونه یک گیاه آرام بخش است هم بزرگسالان هم کودکان میتوانند از آن استفاده کنند. چای بابونه در طب سنتی در کشورهای اروپایی و امریکای جنوبی و مکزیک برای تمدد اعصاب و بی خوابی و بی قراری استفاده میشود. همچنین از روغن بابونه نیز میتوانید در حمام (۵-۶ قطره) برای تمدد اعصاب بهره ببرید، یا به عنوان روغن ماساژدرجه یک استفاده کنید.، و یا آن را استنشلق کنید.

– مقدار مصرف: فنجان چای ۲-۳ بار در روز- تنتور، ۳۰ قطره، ۳ بار در روز.

گیاه رازک:

گیاه رازک به عنوان یک آرامبخش و ضد اضطراب در اوایل دهیه ۹۰ به کار میرفت.

رازک از طعم دهندهای عمده در آبجو میباشد که برای درمان بی خواب خفیف استفاده میشود.

– دوز: ۱ فنجان چای ۲-۳ بار در روز- تنتور، ۳۰-۴۰ قطره، ۲-۳ بار در روز.

اسطوخودوس:

اسطوخدوس تقویت کننده سیستم عصبی است. اضافه کردن چند قطره از روغن آن پیش از حمام باعٍ بهبود اختلالات خواب میشود. همچنین، روغن آن برای استنشاق یا ماساژ برای کاهش بی خوابی مفید است.

دوز: چای، ۱ فنجان ۲-۳ بار در روز. میتوانید اسانس آن را استنشاق کنید یا روغن آن را برای ماساژاستفاده کنید. ( ۱۰ قطره اسانس در هر اونس روغن نباتی)، و یا به حمام اضافه کنید (۳-۱۰ قطره.

گل ساعتی:

گل ساعتی یکی از مهمترین گیاهان برای درمان بی خوابی ناشی از اظطراب و نگرانی های روانی است. خواص این گیاه را در کشور انگلستان نزدیک به چهل مورد براورد کرده اند و به عنوان داروی آرامبخش به فروش میرسد. گل ساعتی برای مشکلات جرئی خواب در کودکان و بزرگسالان به فروش میرسد. این گیاه عواض جانبی ندارد حتی اگر در دوزهای بالا استفاده شود.

دوز: چای، ۱ فنجان ۳ بار در روز _ تنتور، ۳۰-۶۰ قطره ۳-۴ بار در روز.

والرین (سنبل الطیب):

این گیاه در کشور آمریکا بطور گسترده به عنوان آرام بخش و ضد بی خوابی، عصبانیت، بی قراری و غیره مورد استفاده قرار میگیرد. به کسانی که سخت به خواب میروند مصرف این گیاه توصیه میشود. والرین یک آرام بخش بسار مفید است و عارضه جانبی همانند قرصهای والیوم و سایر آرامبخش های شیمیایی را ندارد. این گیاه در ترکیب با سایر گیاهان اآرامبخش مانند عرقچینف رازک، گل ساعتی اٍر بخشی بشتری دارد.

دوز: چای، ۱ فنجان به مقدار مورد نیاز _ تنتور، ۲-۵ قطره ، ۲-۳ بار در روز.

کاهوی وحشی:

کاهوی وحشی آرامبخش ملایم برای بی خوابی و اظطراب است. همچنین مدلهای مختلف آن برای درمان بی خوابی حاد و مزمن بکار میرود. بدیل اثر آرامبخش و ایمن بودن برای استفاده کودکان بسیار مفید است.

دوز: تنتور، ۳-۴ بار در روز.

ملاتونین:

ملاتونین نوعی هورمون انسانی است که بطور کسترده برای درمان بی خوابی بکار میرود. افرادی که زیاد سفر میکنند یا در شیفت شب کار میکنند از این مکمل استفاده میکنند. بنابر گزارشات مردمی، محصول موفقی در درمان بی خوابی بوده و در افراد مصرف کنند عواض جانبی مانند عصبی شدن و بی خوابی کمتر دیده شده است.

چای آرامش بخش:

• گل لیندن
• گل و برگ های زالزالک
• بابونه
• گل نپتون یا علف گربه
• بادرنجبویه
• گالتریا
• گیاه استویا

چای هایی که میتوانیم قبل خواب بنوشیم

• والرین (۳۰٪)
• لیندن (۲۰٪)
• کاوا کاوا (۲۰٪)
• بابونه (۲۰٪)
• گل نپتون یا علف گربه(۱۰ ٪)

در موارد بالا گیاهان را با هم مخلوط کنید و در ظرف شیشه ای بدور از نور خورشید در جای خنک قرار دهید. برای درست کردن چای یک قاشق چایخوری ئر یک فنجان بریزید و پس از یک ربع با اضافه کردن ۱ قاشق چایخوری درون قابلمه بریزید و پس از ۲۰ دقیقه انرا داخل شیشه بریزید و در یخچال نگه داری کنید. ای چای را میتوانید به مدت سه روز درون یخچال نگهداری کنید و روزی یک فنجان گرم چند بار در روز یا قبل از خواب بنوشید. اگر بطور مرتب حمام میکنید اضافه کردن چند قطره اسانس اسطوخودوس به وان اثر آرامبخش فوق العاده ای دارد.

در نهایت برای اینکه خواب راحتتری داشته باشید میتوانید در بالشتان قطعات مساوی از اسطوخودوس، رازک و گل بابونه بگذارید.

پایگاه اطلاع رسانی گلستان