بازاریابی با افراد تأثیرگذار چیست؟

98167_883

امروزه بر اساس روش شناسی بازاریابی جاذبه ای آنچه که برای مدیران بازاریابی اهمیت دارد این است که طی فرآیندی بازدیدکننده را به مشتری، سپس وی را به مشتری وفادار و در نهایت به یک ترویج کننده تبدیل کنند. برای دستیابی به این هدف، تکنیک های مختلفی به کار برده می شود که بازاریابی با افراد تأثیرگذار یکی از آنها است.

تولید محتوا در بیشتر کمپین هایی که از افرد معروف و سرشناس استفاده می کنند، به دو صورت انجام می شود. یا محتوای مورد نظر را برایشان آماده می کنند و یا خود این افراد، محتوا را به سلیقه خودشان تولید می کنند.
درست است که اغلب از بازاریابی شبکه های اجتماعی و بازاریابی محتوایی در این کمپین های تبلیغاتی استفاده می شود، اما آن ها مترادف بازاریابی با افراد تأثیرگذار نیستند. این شیوه از بازاریابی ویژگی های خاص خودش را دارد و با مدل سنتی تبلیغاتی سلبریتی های سخن گو و یا فرد محبوبی که در رسانه ای، محصولی را تبلیغ می کند متمایز است.

در واقع بازاریابی با افراد تأثیرگذار شاخه ای از رشته ی بازاریابی است که بر پتانسیل افراد با نفوذ و سرشناس برای هدایت پیام برند، به یک بازار بزرگتر تمرکز دارد. در این روش بازاریاب به جای بازاریابی مستقیم برای گروهی از مشتریان، با افراد سرشناس و یا با نفوذ ارتباط می گیرد و با آنها قرارداد منعقد می کند و آنها نیز در قبال دریافت وجه یا خدمات در راستای انتشار پیام آن برند فعالیت می کنند.

درست است که بین تأیید و تبلیغ کالاها و خدمات از طرف افراد معروف و محبوب جامعه و کمپین های تأثیرگذار همپوشانی وجود دارد، اما باید آگاه باشیم که کمپین های تأثیرگذار به منظور بهره برداری از پایگاه اجتماعی آن افراد برنامه ریزی شده اند.
افراد تأثیرگذار و سرشناس در فعالیت رسانه ای متخصص هستند و با هواداران خود سطح بالایی از اعتماد و تعامل دو طرفه را ایجاد کرده اند. طرفدارانشان به تأیید آنها به یک محصول یا یک برند اعتماد دارند، چون گمان می کنند که این تأیید مبتنی بر یک تحقیق خوب است و از جایی بهتر می آید تا چیزی مثل یک قرارداد امضاء شده ی ساده.

این نوع از بازاریابی و تبلیغات اغلب با دو نوع دیگر بازاریابی یعنی بازاریابی شبکه های اجتماعی و بازاریابی محتوایی همراه است. بیشتر کمپین های تأثیرگذار نوعی محتوای رسانه ای دارند که در آن افراد سرشناس و معروف از کانال شبکه ها اجتماعی شخصی شان پیام برند را بین عموم مردم منتشر می کنند.

جالب است بدانید ۹۰ درصد مشتریان به توصیه های افراد سرشناس اعتماد می کنند و فقط ۳۳ درصد افراد هستند که هنوز به تبلیغات سنتی اعتماد دارند.

حتما شما هم برنامه های آشپزی سامان گلریز را مشاهده کرده اید و می دانید که معمولا برای تهیه مواد اولیه غذاهایش از برندهای مشخصی استفاده می کند. یا اینکه برنامه ایشان از طریق برندی حمایت مالی می شود. مخاطب با دیدن این برنامه، همواره نام آن برند در ذهنش تداعی می شود و آن را در رفتار خود نیز بروز می دهد. احتمالا شما هم هر موقع نام سامان گلریز را شنیدید و یا خواستید بر اساس دستورالعمل های آشپزی ایشان برای خودتان غذایی بپزید، نام شرکت دنون (تولیدکننده محصولات Danette) هم در ذهن تان تداعی شده و هرگاه هم که یکی از دسرهای دنت را خریداری کردید به یاد سامان گلریز افتادید! این کاری است که اینفولوئنسر مارکتینگ انجام می دهد.

البته این درست است که معمولاً بین افراد محبوب و برندها یک توافق رسمی صورت می گیرد اما در عین حال این افراد تمایل دارند برندهایی را انتخاب کنند که نماینده سلیقه خاص آن ها باشد و طرفدارانشان را نیز از خود نرنجانند.
در واقع تأیید و تمجیدهای افراد محبوب از یک محصول یا برند منجر به افزودن نام و شهرت فرد به یک برند خاص می شود و نفوذ بیشتری در جامعه را برای آن برند به همراه دارد.

این شیوه از بازاریابی، فعالیتی است که باعث برقراری رابطه با افرادی می شود که آنها در آینده برای شما شبکه سازی می کنند. چه سرمایه اجتماعی افراد سرشناس شما محدود یا گسترده باشند، یک فرد سرشناس می تواند از طریق بلاگ ها و شبکه اجتماعی اش به گونه ای به مشتریان دسترسی داشته باشه که برند شما به تنهایی قادر به این کار نیست.

اجزای کلیدی در این نوع از بازاریابی چیست؟

در اینجا گام های ساخت چنین کمپین هایی را شرح داده ایم.

  • استراتژی خود را طراحی کنید: طراحی استراتژی یک بازاریابی موفق، نیازمند فکر و برنامه ریزی دقیق است. برای شروع به یک دفتر و چند الگو نیاز دارید که شما را در جهت رسیدن به هدف مورد نظرتان راهنمایی کند. این کاری است که ما در آژانس دیجیتال مارکتینگ راتین برای کمک به شما برای طراحی کمپین بازاریابی تان انجام می دهیم.
  • شناسایی و انتخاب افراد تأثیرگذار: براساس بودجه و گستره ای که برای کمپین تان درنظر گرفته اید، فرد مورد نظر را انتخاب کنید. برای این کار می تونید از ابزارهایی مثل گوگل، اینستاگرام و فیسبوک این افراد استفاده کنید.
  • برنامه ریزی جریان کار و اتوماتیک سازی آن: کلید داشتن یک کمپین بازاریابی تأثیرگذار عالی، ایجاد محتوای عالی است. محتوایی که برای مخاطبان مورد نظر جذابیت داشته باشد. هنگام بیان برای مخاطبان باورپذیر و قابل اعتماد باشد و اهداف و ارزش های برند شما را منتقل کند.
    به یاد داشته باشید حتی اگر یک قسمت از این معادله درست نباشد، محتوا بی اثر خواهد بود.
  • نظارت و ارزیابی شاخص های کلیدی: استفاده از افراد سرشناس و محبوب برای ایجاد محتوایی که مخاطبین واقعی را جذب کند سنگ بنای هر استراتژی بازاریابی با افراد تأثیرگذار است. اما منتشر شدن محتوا در سایت های شخصی این افراد و یا کانال های اجتماعی شان پایان ماجرا نیست. بلکه باید استراتژی ای برای تولید محتوا به کار گیرید که قادر باشید استفاده مطلوب از آن را به کل استراژی بازاریابی تان تسری دهید.
  • نحوه انتشار محتوا را بهبود دهید: معیارها و روش های متفاوتی برای اندازه گیری موفقیت یک کمپین وجود دارد که می توانید از آنها استفاده کنید تا به اهداف اصلی خود برسید.

دستاوردهای حاصل از کمپین تان را اندازه گیری کنید و مشخص کنید که کدام افراد سرشناس و کدام سرفصل ها برند شما را بیشتر بالا برده اند. همین که مشخص شد کدام عنوان یا هدف تأثیر بیشتری داشته است، برای دفعه بعد می توانید استراتژی های بازاریابی را بهبود دهید.

بازاریابی با افراد سرشناس در شبکه اجتماعی چیست؟

با ظهور شبکه های اجتماعی و رشد روزافزون استفاده ی تجاری از این فضا، شیوه های سنتی تبلیغات نیز جای خود را به حوزه ی دیجیتال دادند. در چنین فضایی هر تبلیغی با سرعت و تعداد بیشتری دیده می شود و هزینه آن نیز پایین تر از شیوه سنتی است. اما مشکلی که ایجاد کرده این است که مخاطب با حجم انبوهی از تبلیغات روبرو شده است و ترجیح می دهد به هر تبلیغی پاسخ مثبت ندهد و بین آنها قدرت انتخاب داشته باشد. در چنین فضایی استفاده از روش همکاری با افراد سرشناس در شبکه اجتماعی به عنوان بازاریابی با افراد سرشناس، می تواند ما را به سرمنزل مقصود برساند.

تصویر زیر را نگاه کنید، در ظاهر یک ساک ورزشی است که حوله و شامپو و البته کفش! در آن قرار دارد. شاید شما هیچ گاه چنین عکسی را در اینستاگرام تان نگذارید، چه برسد اینفولوئنسر مارکتینگ به اینکه این عکس را لایک کنید. اما وقتی این عکس در اینستاگرام کریستیانو رونالدو منتشر شده، نزدیک به ۱٫۵۰۰٫۰۰۰ لایک خورده است! در واقع این تصویری از یک کمپین بازاریابی با افراد سرشناس و تاثیر گذار است.

چگونه یک فرد تأثیرگذار مناسب برای کمپین بازاریابی تان پیدا کنید؟

قبل از تماس با یک فرد محبوب یا تأثیرگذار باید به نکات زیر توجه داشته باشید:

  • Relevance: فرد سرشناسی که انتخاب می کنید باید به نوعی به سوژه ای که می خواهید تبلیغ کنید، ارتباط داشته باشد. برگردیم به مثال رونالدو. یک شامپو و یا کفش ورزشی کالاهایی هستند که یک فرد ورزشکار روزانه از آنها استفاده می کند. اما اگر به جای اینها، محصولات دیگری مثل بیل مکانیکی قرار داشت. مطمئناً اثر آن بسیار کمتر بود.
  • Reach: تعداد افرادی است که شما می توانید از طریق هواداران آن فرد سرشناس به آنها دسترسی داشته باشید. در واقع همان پایگاه اجتماعی فرد سرشناس است.
  • Resonance: این فرد سرشناس تا چه اندازه بر مخاطبینش نفوذ دارد؟ در حقیقت میزان بالقوه ای از درگیر کردن یا جلب توجه مشتریان که آن فرد سرشناس می تواند با مخاطبینش ایجاد کند، که هم باارزش هستند و هم به برند شما مربوط هستند.

اکنون هنگامی که تعیین کردید این فرد گزینه مناسبی برای سه مورد ذکر شده است، حالا باید از خودتان چند سوال مهم بپرسید.

  1. چه کسانی را می خواهید تحت تاثیر قرار دهید؟
  2. مشتریان فعلی و احتمالی شما چه کسانی هستند؟
  3. آیا این فرد سرشناس، مورد اعتماد و احترام آنها هست؟

 

پاسخ دهید

*

ده − شش =