روزی چه قدر نان بخوریم؟

[ad_1]

مسئول واحد بهبود تغذیه مرکز بهداشت خوزستان گفت: يك واحد از گروه نان و غلات برابر با يك كف دست نان ضخيم مانند نان بربري، سنگك و تافتون است و برابر با ۸۰ كيلوكالري انرژي است، ولی این میزان کالری در مورد نان‌های لواش متفاوت است. هر ۴ كف دست از نان‌هاي لواش برابر با يك واحد و ۸۰ كيلوكالري انرژي است.

مهنوش صاحبدل گفت: نان‌های سنگك، بربري، تافتون و لواش مرسوم​ترين نان‌های مورد استفاده در ایران است ولی بهترين نوع نان براي مصرف خانواده​ها، نان سبوس​دار است كه ويتامين​هاي بيشتري را با مصرف آن دريافت مي​كنيم.

وی افزود: بهترين نوع نان، نان سبوس​دار است اما نان سبوس​داري كه سبوس آن همراه با آرد باشد. گاه در نانوایی‌ها در هنگام پخت، سبوس به نان افزوده می‌شود و در این حالت، سبوس تاثيري كه بايد در جذب ويتامين‌هاي مربوطه داشته باشد را نخواهد داشت.

صاحبدل عنوان کرد: نان سبوس​دار نسبت به نان سفيد به طور ميانگين دو برابر ويتامين و مواد معدني و مواد فيبري دارد. همچنین فيبر موجود در نان سبوس​دار، براي رفع گرفتگي روده و يبوست مفيد است.

اين كارشناس تغذيه با بیان این که نان​هاي فانتزي تنها تامین کننده کالری هستند و ارزش تغذيه​اي واقعی ندارد، ادامه داد: نان​هاي فانتزي به دليل فرايند سبوس​گيري بالا، تنها چاق​كننده هستند و ارزش غذايي این نان‌ها  براي كساني مناسب است كه درصدد اضافه کردن وزن هستند.

وی گفت: نان‌های فانتزی از نظر فيبر غذايي نیز ارزشي ندارند؛ هر چند باید توجه داشت که نان​هاي مصرفي ما نیز به دليل ميزان سبوس​گيري بالايي كه دارند، شبیه نان فانتزي شده​اند.

صاحبدل عنوان کرد: با این حال، به دليل آمار بالای كم​خوني در كشور و در جهت مقابله با اين معضل، اكنون آرد استفاده شده در نانوايي​ها با آهن و اسيدفوليك غني مي​شوند و در آينده ويتامين دي نيز به آرد مصرفی نانوایی‌های کشور افزوده خواهد شد.

مسئول واحد بهبود تغذیه مرکز بهداشت خوزستان با بیان این که میانگین میزان نان مصرفی در روز برای گروه‌های سنی متفاوت است، اظهار كرد: مقدار توصيه‌شده مصرف روزانه نان براي هر فرد بالغ، ۳۱۰ گرم است ولی بهتر است با توجه به سن، میزان نان مصرفی در نظر گرفته شود.

وی ادامه داد: در گروه سنی ۲ تا ۳ سال دختران و پسران ۵۰ گرم و ۴ تا ۵ ساله‌ها نیز ۶۰ گرم نان روزانه توصیه شده است. در گروه سنی ۶ تا ۱۱ سال دختران و پسران روزانه ۱۱۰ گرم نان بخورند. در میان ۱۲ تا ۱۷ ساله‌ها، پسران روزانه ۳۵۰ و دختران ۲۷۰ گرم و در گروه سنی ۱۸ تا ۲۹ سال پسران روزانه ۳۴۰ و دختران ۲۴۰ گرم نان مصرف کنند.

صاحبدل افزود: در ۳۰ تا ۶۰ ساله ها بهتر است مردان روزانه ۳۴۰ و زنان روزانه ۲۱۰ گرم و در سن بالای ۶۰ سال نیز مردان روزانه ۲۲۰ و زنان ۱۵۰ گرم نان بخورند.

ارسال به دوستان

asdf

نام فرستنده:
ایمیل فرستنده:
نام گیرنده:
ایمیل گیرنده:

 

۰
۰